February 02, 2016

    8 Tabiat Trader Forex Yang Berjaya

    Salam semua,

    Hari ini penulis ingin berkongsi ilmu mengawal emosi trading melalui gambar-gambar nasihat.
    Walaupun gambar di bawah di fokus kepada trader forex,namun ianya juga bermanfaat buat perniagaan yang lain juga.In sya Allah.
    Semoga yang membaca mendapat sedikit manfaat.



    1. Sentiasa Update Teknologi terbaru.


    2. Sentiasa Update Dengan Situasi Impak News.


    3. Fokus Satu Teknik Dan Satu Pair.


    4. Disiplin Dan Bertenang.


    5.Pastikan Emosi Anda Stabil.


    6. Terima Seadanya Jika Entry Kena "Stop Loss".


    7. Jangan Sesekali "Over Confident".


    8. Orang Sabar Selalu Untung.


    January 31, 2016

    Disel turun 55 sen (Rm1.35) dan Petrol Ron 95 turun 10 sen ( Rm1.75)

    Salam semua,

    Penurunan Diesel yang diberitakan sebenarnya 25sen sahaja esok,namun jika dikira sejak Disember 2015,ianya memberikan kiraan 55sen jumlahnya.Satu angka yang agak mengejutkan.

    Harga Sebelum : (1 Januari 2016 ) :
    RON 95 : RM1.85 seliter
    RON 97 : RM2.25 seliter
    Diesel : RM 1.60 seliter

    Harga terbaru itu dinyatakan oleh Presiden Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Petronas, sebagaimana lapor Bernama.


    Esok 1 Februari 2016,kerajaan Malaysia memberi "angpow" tahun baru Cina dengan menurunkan harga minyak termasuk diesel.Penurunan kali ini berdasarkan penurunan harga minyak dunia ketika ini yang bergerak antara Usd28-Usd35 per barrel.


    Kiraan dikira berdasarkannilai harga MOPS dan caj wajib kerajaan Malaysia(Sila lihat posting sebelum ini)




    Harga minyak pada Februari 2016 berada di paras rendah,sesuai dengan ekonomi ketika ini,mungkin sekali akan meredakan rakyat yang dalam keadaan berjimat cermat, dan sekali lagi ia adalah berita baik untuk pengguna jalan raya di Malaysia, terutamanya mereka yang mempunyai perjalanan panjang yang dirancang untuk Tahun Baru Cina.



    Untuk bulan Februari 2016 ini, 

    RON 95 akan dijual pada harga RM1.75 seliter (10 sen turun berbanding Januari 2016) , 

    RON 97 pada RM2.05 seliter (20 sen turun), 

    diesel RM1.35 seliter (25 sen turun) dan 

    Euro 5 diesel RM1.45 (25 sen ke bawah). 

    RON 100 , sementara itu, adalah tidak dikawal , dan perubahan harga ( jika ada) tidak semestinya berlaku pada 1 setiap bulan. Buat masa ini, Petron Blaze 100 dijual pada harga RM2.80 seliter.
    Sejak Disember 2015, RON 95 telah turun sebanyak 20 sen, RON 97 sebanyak 40 sen, dan diesel turun sebanyak yang mengejutkan 55 sen.Apa maksud sebenarnya penurunan kali ini,adalah disebabkan pilihanraya Sarawak yang bakal menjelma?

    Namun tindakan kerajaan kali ini melegakan sedikit kemarahan rakyat.Namun adakah ianya bersifat "sementara" atau gula-gula kepada rakyat menjelang Pilihanraya Sarawak yang bakal menjelma.

    January 27, 2016

    15 Pekerjaan Pendapatan Bersih Tertinggi Di Malaysia Tanpa Perlukan Ijazah (2016 Update)

    Salam semua,

    Hari ini penulis ingin berkongsi kajian yang dijalankan melalui survey "netizen" dan pemantauan offline di mana data di bawah boleh berubah-ubah,namun jadual maklumat yang diberi adalah purata pendapatan bulanan bersih peniaga-peniaga tersebut.







































    Mudah-mudahan kepada mereka yang masih buntu,hilang pekerjaan akibat kegawatan dan penuh dengan hutang piutang,anda boleh mengambil idea dari jadual di bawah untuk mengkaji bisnes yang sesuai dengan jiwa anda dan berguru dengan mereka untuk mendapatkan ilmu dan maklumat yang betul.

    Team Pip Hijau,akan sentiasa terus memberikan info yang telus,straight to the point,adil dan benar buat pembaca terutamanya dalam kegawatan dan ketidaktentuan tahun krisis 2016.


    Semoga bermanfaat.


    15 Pekerjaan Pendapatan Bersih Tertinggi Di Malaysia Tanpa Perlukan Ijazah (2016 Update)

    NO.
    BIDANG
    PURATA PENDAPATAN BERSIH PER BULAN (RM)
    1.
    E-CIGAR @ VAPE @ ROKOK ELEKTRONIK
    (TANK,SUB TANK,FLAVOUR DAN AKSESORI)
    90K-850K
    2.
    PENASIHAT KEWANGAN
    (MIB @ IB BROKER FOREX ,REMISER SAHAM,WEALTH ADVISOR BANK TEMPATAN)
    70K-800K
    3.
    AGEN TELEKOMUNIKASI
    (TELCO YANG MENAWARKAN BISNES RANGKAIAN)
    60K-300K
    4.
    PENIAGA ONLINE
    (TUDUNG,MINYAK WANGI,PAKAIAN MUSLIMAH,JUBAH,PRODUK KESIHATAN,KECANTIKAN,DROPSHIP,EBOOK)
    50K-250K
    5.
    AGEN HARTANAH
    45K-230K
    6.
    AGEN INSURAN & TAKAFUL
    40K-200K
    7.
    THIRD PARTY OIL & GAS
    LEVEL 2 ABOVE( ex: COATING INPECTOR,NDT INSPECTOR,WELDING INSPECTOR,OFFSHORE INSPECTION,RIG OPERATOR,DIVER)
    35K-180K
    8.
    PERUSAHAAN PASAR BASAH & MAKANAN
    (PASAR TANI,PASAR MALAM,FROZEN,KEKACANG,KUIH RAYA)
    30K-170K
    9.
    PERUSAHAAN “PICK UP MANUSIA” ONLINE
    (UBER,LYFT,MYTEKSI,EZYCAB,AIRPORT LIMO)
    25K-150K
    10.
    BISNES “COURSE “ @ SEMINAR
    (MOTIVASI,KEWANGAN,BISNES FB ADS & INSTAGRAM,NIOSH,THIRD PARTY CERTIFICATE,PENGURUSAN AKAUN,SERVIS RECOVERY)
    20K-100K
    11.
    BISNES KESIHATAN LELAKI & SEKS
    (MINYAK KUAT,PENEGANG,PENGERAS,SPA BEKAM,TENAGA TAHAN LAMA)
    20K-90K
    12.
    SERVIS  KONTRAKTOR
    (UBAHSUAI DALAMAN,SYILING DAN LAMAN,PEMASANGAN KABINET,LANGSIR,PEMBERSIHAN RUMAH,CAT RUMAH)
    15K-80K
    13.
    SEWA RUMAH
    (HOMESTAY,SUBLET AGEN,SEWAAN STUDENT IPT@IPTS)
    10K-70K
    14.
    PEMBERSIHAN & PENJIMATAN
    (CAR WASH,PEMBERSIHAN LORI BAUKSIT,PEMBERSIHAN SELUT RUMAH,TAMPAL JALAN RAYA,SERVIS PENGGANTIAN PERABOT JALAN,PENJIMAT MINYAK,PENJIMAT ELEKTRIK)
    8K-50K
    15.
    SPA HAIWAN
    (SEWAAN KANDANG,UBATAN,DANDANAN HAIWAN)
    5K-25K

    January 25, 2016

    Surat Rahsia Bank Negara

    Salam semua,
    penulis hari ini ingin berkongsi "surat" rahsia yang ditulis oleh gabenor Bank Negara Zeti Akhtar Aziz pada 23 Disember 2015.
    Adakah benar Bank Negara menjadi "penyelamat" terakhir Tabung Haji untuk membayar dividen bakal pencarum pada Mac 2016.
    Hanya Allah yang mengetahui segala isi hati manusia,dan perancangan Allah jualah yang terbaik.
    Bacalah dengan hati yang tenang sambil beroda yang baik-baik buat rakyat Malaysia dan dijauhkan dari pemimpin yang zalim dan tidak amanah.














    Assalamualaikum.
    Artikel di bawah penulis "copy" dari
    http://tabunginsider.blogspot.my/2016/01/adakah-tabung-haji-masih-selamat.html

    Kami ingin berkongsi maklumat tentang apa yang sebenarnya berlaku sekarang ini di Tabung Haji. Kami terdesak, pandangan dan rintihan kami sebagai warga TH langsung tidak dihiraukan. Kami berpegang kepada prinsip amaar maaruf dan nahi mungkar, dan bukannya yang lain. Mana bisa kami berdiam diri lagi apabila  institusi suci kebanggaan ummah, yang dibina dari titik peluh simpanan pakcik dan makcik di kampung, makin hari makin dirobek, dirogol dengan rakusnya tanpa menghiraukan halal dan haram, betul dan salah. Menitis air mata kami memikirkan nasib ummah dan malapetaka yang bakal menimpa mereka sekiranya kami masih berdiam diri.

    Kami warga TH amat kesal dengan campur tangan ahli politik dalam pentadbiran. Ianya makin parah. Kami di paksa melakukan pelaburan yang berisiko, yang tidak sesuai dengan strategi pelaburan. Beberapa kali kami terpaksa membeli asset yang amat berisiko, walaupun cadangan pelaburan itu tidak melepasi penilaian dalaman. Hancur hati kami apabila terpaksa membayar asset-aset tersebut dengan duit umat islam yang hendak ke Tanah Suci menunaikan ibadat haji.

    Kami tidak lagi amanah.

    Kami dipaksa menipu.

    Tidak perlu kami sebutkan apa yang kami di paksa beli. Anda semua pun tahu penglibatan TH dalam isu 1MDB. Mana kan tidak, ada beberapa Pegawai atasan kami juga menjadi Pegawai atasan 1MDB.

    Pihak tertinggi tidak lagi mempertahankan maruah TH, sudah lupa akan tujuan sebenar penubuhan TH. Kalau dahulu kami amat berbangga dengan professionalism pihak atasan seperti Tan Sri Hanapiah – anak melayu pertama yang mempunyai lulusan charted accountant, tapi sekarang mereka yang tiada kelulusan langsung, yang mempunyai karater yang kasar, dilantik menjadi pengerusi.

    Akibatnya jelas. TH dan pelabur umat Islam menjadi mangsa. Lihatlah apa yang dah jadi tahun lepas. Langung tidak ada simpanan. Kami untung RM2.98 bilion, tapi dividen yang diberi lebih dari itu, iaitu RM 3.3bil. Bukannya hendak menyimpan sedikit untuk pelaburan masa hadapan, tetapi terpaksa mengambi dari reserve untuk membayar dividen.

    Paling dahsyat sekali, dan amat kami takuti dan bimbang, adalah apabila ada kemungkinanTABUNG HAJI TIDAK DAPAT MEMBAYAR SATU SEN PUN DIVIDEN TAHUN INI. Sepatutnya, kami telah mengisytiharkan kadar dividen semalam, seperti tahun lepas di mana kami mengishtiharkan pada 22 Januari 2015. Asset kami jatuh teruk. Amat teruk sekali.

    Ini bukannya untuk menakut-nakutkan para pelabur kami, tapi inilah yang berlaku sekarang ini. KAMI TIDAK CUKUP DUIT UNTUK BAYAR DIVIDEN. Malah, menurut akta Tabung Haji, sekiranya nilai asset kami kurang dari liability, kami DI LARANG membayar dividen.


    Kami amat tertekan. Kami ada bukti-bukti mengenai isu ini. Amaran keras dari pihak regulator amat jelas. Surat amaran yang pengerusi kami terima dan ditunjukkan kepada kami amat mengerunkan. Insya allah, akan kami siarkan sekiranya perlu.  

    Ya allah, selamatkanlah Tabung Haji!

    January 15, 2016

    Kaedah Mudah Pengiraan Harga Petrol Ron95 di Malaysia

    Salam kepada pembaca semua,
    Kepada anda yang ingin tahu berapa harga sebenar Ron 95 jika dinilai dari pergerakan junam harga minyak hari ini Usd29.xx per barrel.
    Fakta bergambar dan huraian di bawah in sya Allah membantu.



    Harga runcit produk petroleum di Malaysia ditentukan melalui kaedah Automatic Pricing Mechanism (APM) sejak tahun 1983.


    Harga Lowest di bawah Usd30 iaitu Usd29.37 dicatatkan pada 15 januari 2016.
    Jangkaan analisis harga ke area Usd25.xx



    Harga Lowest Terbaru Pada 16 januari 2016




    Harga Minyak terkini di pasaran.


    Melalui APM, Kerajaan akan menetapkan harga runcit pada satu paras tertentu di mana perubahan kos produk tidak akan mengubah harga runcit. Perbezaan antara harga runcit dengan harga sebenar akan ditampung oleh subsidi dan pengecualian cukai jualan.

    Komponen-komponen yang terdapat didalam Automatic Pricing Mechanism (APM) adalah seperti berikut:

    1. Kos produk (MOPS)

    Malaysia menggunakan harga purata harian "Mean of Platts Singapore (MOPS)" di pasaran Platts sebagai asas untuk menentukan kos poduk bagi RON97, RON95 dan Diesel. Platts merupakan pasaran harian produk petroleum yang diterbitkan oleh McGraw Hill Companies Limited di Singapura. Kebanyakan negara di rantau ini juga menggunakan MOPS sebagai rujukan kos produk petroleum mereka.

    2. Alpha

    Perbezaan harga yang dipaparkan di pasaran Platts dengan harga belian sebenar oleh syarikat minyak. Kerajaan telah menetapkan Alpha pada kadar 5 sen seliter untuk petrol dan 4 sen seliter bagi diesel.

    3. Kos operasi

    Terdiri daripada kos pengangkutan dan kos pemasaran. Pada masa ini, Kerajaan menetapkan kos operasi pada kadar 9.54 sen hingga 9.58 sen seliter.

    4. Margin syarikat minyak

    Ditetapkan pada 5 sen seliter bagi petrol dan 2.25 sen bagi diesel.

    5. Margin pengusaha stesen

    Ditetapkan pada 12.19 sen seliter bagi petrol dan 7 sen seliter bagi diesel.

    6. Cukai jualan

    Diwartakan dibawah Akta Cukai Jualan 1972 dengan kadar 58.62 sen seliter bagi petrol dan Cukai jualan bagi diesel telah dinaikkan daripada 19.64 sen seliter kepada 40 sen seliter berkuatkuasa mulai 1 Februari 2009.

    7. Subsidi

    Subsidi diberikan apabila harga sebenar lebih tinggi daripada harga runcit yang ditetapkan setelah mengambilkira pengecualian cukai jualan.

    Harga rujukan bagi kiraan APM adalah Mean of Platts Singapore (MOPS). Ini merupakan harga minyak yang sudah diproses. (Makulumat lanjut tentang MOPS boleh di-Google).
    Harga MOPS dicampur pula dengan beberapa kos lain:
    Note# 1 – Barrel (bbl) = 158.9873 liters
    Note# 2 – Harga Mean of Platts Singapore (MOPS) adalah mahal sedikit dari NYMEX. Ini kerana harga yang kita lihat pada NYMEX adalah harga bagi Crude Oil (minyak mentah) sedangkan harga bagi Mean of Platts Singapore (MOPS) adalah harga rujukan bagi Refined Oil (minyak yang telah siap diproses). Harap anda dapat bezakan antara dua harga ini.
    Cara Kiraan Harga Petrol Ron 95 Malaysia – image credit to https://www.facebook.com/Khairykj
    – Kos operasi (9.58 sen/liter)
    – Margin syarikat minyak (5 sen/liter)
    – Margin dealer stesen minyak (12.19 sen/liter)
    – ‘Alpha’ yakni perbezaan MOPS dengan harga pembelian sebenar (5 sen/liter)


    Jadi Kiraan Sebenar Kiraan Harga Petrol:

    MOPS + Kos Operasi + Alpha + Keuntungan Syarikat + Keuntungan Stesen Minyak = Harga Sebenar Petrol
    MOPS + 9.58 sen + 5 sen + 12.19 sen + 5 sen = harga pasaran sebenar petrol di Malaysia
    Purata harga MOPS untuk RON95 dari 1 hingga 19 November 2015 adalah 195.15 sen. Campur dengan kos lain diatas = 226.88 sen atau kurang lebih RM2.27.

    Jadi Bagaimana Pula untuk kiraan harga hari ini ?

    Penulis akan berikan dua jawapan mudah faham :

    Jawapan 1 

    (Kaedah *Pekali , orang kampung mudah faham)


    Purata harga Rm1.50 - Rm 1.60 adalah yang munasabah untuk Ron95 Januari dan februari 2016.

    Namun *pekali ini agak kejam buat rakyat andaikata harga minyak mencanak naik Usd100 per barrel akan datang.Wallahualam.
    Maksudnya.

    Uds100 / 18.502 = Rm5.40 seliter bagi ron95.



    Jawapan 2 
    (Kaedah kiraan detail, yang ini untuk yang jenis mencari bukti kukuh)
    Chart Harga terkini MOPS boleh dilihat di SINI






    Semoga kerajaan dapat kaji semula kiraan :

    MOPS + Kos Operasi + Alpha + Keuntungan Syarikat + Keuntungan Stesen Minyak = Harga Sebenar Petrol 


    Untuk kepentingan anak cucu kita akan datang.


    Apa-apa pun kita doakan semoga harga minyak kembali stabil kerana melibatkan syarikat kesayangan Negara iaitu Petronas.Semoga Allah mudahkan segala urusan dan semuanya penuh dengan hikmah.

    Taubat Al Marhum Sultan Idris Iskandar (Sultan Perak Yang ke-33)


    Salam buat semua pembaca tegar blog piphijau,
    sebenarnya artikel ini dalam "draft" blog ini tahun 2014,baru hari ini di publish.Semuanya penuh dengan hikmah.Penulis kongsikan kepada pembaca semua,semoga kita mendapat manfaat  yang banyak dan pengajaran bermakna.Sumber tulisan ini diambil 
    Akhdiat Miharja "Catatan Wartawan".Alfatihah buat Almarhum tuanku.

    Taubat Almarhum Sultan Perak Di Masjidil haram.....

    "Aku Tak Minum Arak Lagi,Aku Minum Teh Cina"
    Dalam banyak-banyak cerita itu, tersebutlah sebuah kisah bagaimana kononnya seorang Sultan telah mangkat ketika sedang minum-minum.

     Disebabkan adanya orang politik yang memusuhi Sultan tersebut,maka cerita yang tak betul itupun disiarkan dalam akhbar-akhbar tempatan.

     Cerita sebenarnya, mengenai Sultan ke Mekah dan bertaubat tidak pula disebutkan.

                                           
    Saya berbangga kerana masih ada lagi penulis yang sanggup menulis tentang kebenaran yang hak.Oleh itu di bawah ini saya siarkan semula tulisan beliau yang telah disiarkan pertama kalinya dalam majalah ‘Imam’ edisi Januari 1990. Disamping itu saya juga menyiarkan sebuah tulisan yang lain bertajuk ‘Dari Istana Ke Bilik Suluk’ oleh Muhamad Jihad.

    Cerita mengenai Sultan tersebut ditulis oleh Akhdiat Miharja itu saya petik seperti berikut.


    Kekuasaan dan kemewahan hidup menjadikan manusia lupakan Allah dan melakukan segala kemungkaran, tetapi ketika diburu maut, penyesalan dan taubat menggantikan titik terakhir bagi kehidupan.

    Demikian juga yang berlaku ke atas Almarhum Sultan Perak, Raja Idris Shah Ibni Sultan Alang Iskandar – beliau mengakui melakukan berbagai-bagai maksiat dan kemudiannya bertaubat dalam masjid Haram.

    Saya banyak dosa, tak lalu nak bilang, macam gunung, macam Sungai Perak,” titah baginda kepada saya.

    Saya tau saya banyak berpura-pura kepada rakyat, depan mereka saya macam orang alim, tapi di belakang, di luar negeri saya berbuat maksiat,” titahnya.

    Allahu Akbar, saya tau dosa dan pahala, halal dan haram, tapi kerana saya Sultan yang berkuasa, mewah hidup dan lupakan Allah, saya buat semuanya,” titah Sultan lagi.



    Saya syukur, saya sempat bertaubat dalam Masjid Haram…saya menangis, saya menyesal…saya harap Allah terima taubat saya sebelum saya mati,” tambahnya.
    Demikian suatu madah rendah diri dari seorang Sultan kepada saya di Istana Tambun, Ipoh kira-kira jam 3.00 pagi dalam tahun 1983.Baginda baru kembali dari melakukan ibadah umrah di Makkah.

    Saya dijemput ke Istana Tambun oleh baginda sehari selepas baginda pulang dari Makkah dan pertemuan saya dengan baginda pada pagi itu benar-benar terasa sedih dan pilu dalam diri saya.
    Ketika saya tiba di ambang pintu Istana Tambun kira-kira jam 11.00 malam, seorang pegawai istana memberitahu saya, yang Sultan sedang menunggu saya dalam bilik di tingkat atas.


                                 
    “Ada siapa bersama baginda?” saya bertanya.
    “Tak ada, baginda sedang baca Quran,” jawab pegawai itu.
    Sebaik baik saja saya mendengar kata-kata pegawai yang lurus seperti pegawai istana Harun Amirul Rasyid itu, timbul sesuatu yang luar biasa dalam hati saya.

    “Kalau Sultan dah baca Al-Quran, ini dah ganjil,” hati saya berkata lalu saya memanjat tangga istana.

                                 

    Sebagai penulis, saya diberikan kebebasan oleh Sultan Perak untuk masuk ke dalam mana-mana istananya di Kuala Kangsar dan di Ipoh hingga Istana Perak di Kuala Lumpur.

    Sebaik-baik saja saya melangkah masuk ke dalam bilik dan belum sempat saya memberi salam, Sultan Perak dengan nada bergurau bertitah, “Orang dah kaya, aku yang dah nak mati ni pun tak ingat.

                                 

    “…Tuanku belum nak mati, umur Tuanku panjang,” saya berkata sambil menghulurkan dua puntung tangan kepada baginda lalu baginda menyambut.

    You kata aku panjang umur, Allah kata you tak tau,” titah Sultan dengan wajah tenang.

    Saya diam dan duduk atas kerusi di hadapan baginda.

    Nah, minum air zam-zam ni, aku ajak pergi ke Makkah tak nak, bukan kena keluar duit, aku yang nak belanja,” titah Sultan sambil mengunjuk gelas kosong kepada saya.

    Waktu itu saya diam dan hanya mecapai jag berisi air zam-zam lalu menuang ke dalam gelas dan saya minum.

                                 

    “Tuanku sihat di Makkah?”
    Sihat tu sihatlah, tapi hati…Allah yang tahu,” titahnya.
    “Ngapa, ingatkan yang baru ni (isteri)?” saya bergurau.

    Tak, aku tak ingat siapa, yang aku ingat mati…, aku akan mati tak lama lagi…,”jawab baginda.

    Saya sedar Sultan Perak ada menuntut ayat Al-Quran dari Allahyarham Syeikh Abdullah Fahim di Kepala Batas dan sekiranya ayat Al—Quran yang dihafal itu tidak dapat dibaca atau lupa, maka bererti maut hampir tiba kepada yang menghafal ayat tersebut.

    You buat tak tau, kan guru kita dulu ajar ayat Quran tu, di Makkah aku lupa ayat tu,” titah Sultan.

    “Tak tuntut ayat tu, Tuanku, patik tuntut ayat lain,” saya berkata serius.

                                     

    Aku lupa ayat tu sebaik-baik masuk ke Makkah…, aku menangis kerana aku banyak buat maksiat, doa…,” Titah Sultan sambil mengunjukkan sebuah Al-Quran kepada saya.

    Allah tau, aku ni Sultan, berkuasa, mewah hidup, rakyat jelata sanjung aku sebagai ketua agama Islam di negeri ini, tapi aku…,” titah Sultan dan kelihatan baginda mengesat air matanya dengan belakang tangan kirinya.

    …tapi aku menyesal, aku bertaubat dalam masjid Haram, aku menangis kerana insaf akan diri aku yang telah banyak buat dosa,” titah Sultan.

    “Tuanku usah sedih, Allah tetap menerima taubat Tuanku, sekadarkan Tuanku jangan ulangi lagi, jangan tau buat, bukan taubat…” kata saya sambil senyum.

    Tak, aku tak buat lagi, aku tak minum arak lagi…aku hanya minum air teh China macam you…” titah baginda.

    Dalam pertemuan kami dari jam 11.00 malam hingga jam 4.00 pagi itu tidak diganggu oleh sesiapa kerana baginda telah memberitahu pegawai istana supaya melarang orang masuk ke biliknya.

    Di tingkat bawah ramai orang besar-besar dan pegawai kerajaan sedang minum-minum dan menari kata mereka bersyukur kerana Sultan telah kembali ke tanahair.

    Baginda bertitah dengan saya dari isi hatinya sendiri dan waktu itu saya digunakan oleh Sultan sebagai ulama atau pakar rujuk agama.

    Saya menyebut begitu kerana Sultan membaca ayat-ayat Al-Quran yang diterjemahkan dalam bahasa Inggeris dan baginda bertanya kepada saya akan sesuatu dalam ayat-ayat itu.
    Kalau Allah tak terima taubat aku macam mana?”Sultan bertanya.

    Mendengar soalan itu saya hampir ketawa dan kemudian bergurau dengan berkata, “…Tuanku akan dibakar dalam api neraka yang hangatnya entah berapa juta kali ganda dari hangat api yang ada ini.”

    Allahu Akbar…!” Sultan bertitah dalam keluhan.

    “I waktu itu melihat dari jauh,” saya bergurau lagi.

    You lainlah, you tak minum arak, tak tinggal sembahyang, tak tinggal puasa, tapi aku…?” Tanya Sultan.

    “Kan Tuanku dah bertaubat dan Allah sedia menerima taubat Tuanku,” kata saya untuk menghilangkan keraguan baginda.

    Tu aku tau, tapi…,” titah Sultan sambil merenung muka surat Al-Quran.

    Sesuai dengan pengakuannya, saya dapati baginda tidak minum arak lagi, hanya minum teh China dan saya merenung di atas meja kecil di sudut bilik itu ada sehelai sejadah.

    Baginda bertitah, bahawa kalaulah baginda seorang rakyat biasa, mahulah baginda tinggal tinggal bermastautin di Makkah dan sentiasa melakukan ibadat di dalam Masjidil Haram.

    Saya tidak mahu menjawab apabila baginda bertanya, apakah Allah akan menyoalnya di akhirat nanti akan tanggungjawabnya sebagai seorang Sultan Pemerintah dan sebagai Ketua Agama Islam di negeri Perak iaitu sejauh mana tanggungjawab itu baginda telah tunaikan.

    Baginda tahu saya tidak mahu menjawab soalan itu dan baginda mengalih titahnya kepada hal Menteri Besar Perak, politik masa ini dan hasrat Baginda supaya negeri Perak mengamalkan syariat Islam sepenuhnya.

                                           
    Lalu saya berfikir pada pagi itu, bahawa Sultan Perak di hadapan saya adalah insan yang terpengaruh dengan segala kebendaan dan alim ulama dan orang Besar yang mengelilinginya tidak pernah menasihati baginda kepada jalan yang soleh.

    “Tuanku ada mufti, kadi, dan alim ulama yang boleh membimbing Tuanku ke jalan yang soleh…” kata saya.


    Demo tu makan gaji…. Mana nak fikirkan semua ni…” titah baginda.



    Saya hampir ketawa waktu itu kerana sebai-baik saja saya mendengar titah baginda saya teringat akan cerita filem Allahyarham P. Ramlee mengenai Negeri Perak, iaitu filem Musang Berjanggut.

                                                 

    Ulama dalam kisah Musang Berjanggut tidak menasihat Sultan kepada jalan yang soleh, sebaliknya dia melakukan kemungkaran.

    Sayang apa yang kami cakapkan dan apa yang diluahkan oleh Sultan Perak kepada saya dari malam hingga ke pagi itu tidak seorang pun dari rakyat Negeri Perak mengetahuinya.

    Waktu saya akan pulang meninggalkan Istana Tambun pada pagi itu, Sultan bertitah “Kalau aku mati, kalau you nak tulis biografi aku, jangan lupa tulis yang kita cakap tu.

    Beberapa hari kemudian baginda meninggal dunia sebelum meneguk air teh China dalam majlis jamuan yang diadakan oleh saudagar ikan di Sitiawan.

    Baginda telah menitahkan saudagar ikan itu supaya menyediakan air teh China untuk baginda dalam majlis jamuan tersebut.

    Oleh sebab anika jenis minuman keras turut dihidangkan dalam majlis itu, maka air teh China dalam gelas di hadapan baginda kelihatan seperti minuman keras juga.

    Baginda meninggal dunia sebelum sempat minum air tersebut.Saya mendapat tahu sepanjang perjalanan dari Taiping ke Sitiawan baginda telah bertengkar dengan isteri yang ke dua.

    Sultan Perak mengidap sakit jantung disebabkan masa itu Negeri Perak diliputi oleh suasana krisis politik, iaitu antara baginda dengan Menteri Besar, Datuk Seri Haji Wan Mohamed bin Haji Wan Teh, maka fitnah terhadap baginda disebarkan ke merata-rata yang kononnya baginda mangkat kerana banyak minum minuman keras.


    Marilah kita semua menghadiahkan ‘Al-Fatihah’ ke atas roh baginda dan mendoakan semoga Allah mengampunkan dosa-dosanya dan kita mohon kepada Allah agar meletakkan rohnya bersama orang-orang yang soleh.Amin Ya Rabbul Alamin.