Skip to main content

Skandal BMF 1983 dan Kenapa Forex Tidak Dibenarkan Kerajaan Malaysia.

Salam semua,

Fakta yang petama berkenaan, Kenapa FOREX tidak dibenarkan kerajaan Malaysia sehingga kini disebabkan:
Kerajaan Malaysia diwakili Bank Negara Malaysia kehilangan hampir RM30 bilion antara 1991 dan 1994, sebelum muflis daripada segi teknikal dan terpaksa diselamatkan oleh Kementerian Kewangan.Kisah selanjutnya dihuraikan di bawah.


Hari ini penulis ingin berkongsi satu luahan dari sahabat FB berkenaan "Untold" story 
yang disembunyikan Bank Bumiputra Malaysia Berhad,namun tulisan Prof. Abdul Muati Ahmad menceritakan kejadian yang sebenarnya berlaku.Tentang Pembunuhan Terancang Jalil Ibrahim.





Semoga Kisah ini menjadi Tauladan buat kita anak cucu masa depan.


SKANDAL OH SKANDAL!!!
Assalamualaikum. Coretan pagi Jumaat 10.6.16
Masih ingat skandal BMF 1983? Masa itu saya berada dlm tahun 3 bacelor di UPM. Tiba2 negara dikejutkan dgn berita pembunuhan Jalil Ibrahim di Hong Kong.

Arwah Jalil (kanan)

Arwah Jalil berada di sana utk mengaudit hal kewangan Bumiputra Malaysia Finance (BMF) iaitu anak syarikat Bank Bumiputra Malaysia Berhad (BBMB). BBMB masa itu punyai banyak wang sebab menerima RM50 juta sebulan daripada Petronas.
Ia merupakan jaringan bank terbesar dlm negara waktu itu. Ia kemudian membuka cawangannya di Hong Kong atas nama BMF dgn tujuan utk menjadi international player dan mendapatkan lebih keuntungan untuk negara. Ini satu hasrat yg baik.
Pengerusi BMF ini ialah Lorraine Esme Osman. 

BMF telah meluluskan pinjaman demi pinjaman kpd sebuah syarikat bernama Carrian Group. Syarikat ini diterajui George Tan. Syarikat ini adalah sebuah syarikat yg bermasalah.

Akhirnya pinjaman yg diluluskan semakin bertambah hingga mencecah RM2.5 billion. BBMB menghantar pegawai tingginya yg berwibawa lagi jujur bernama Jalil Ibrahim utk mengaudit bagaimana aliran wang yg begitu banyak boleh berlaku.
Tiada siapa rakyat biasa di Malaysia pd waktu itu sedar bahawa wang kita sedang dicuri malaon2 ini. Sehinggalah berita mengejutkan sampai ke Malaysia bahawa Jalil dibunuh dan mayat nya dijumpai dlm sebuah kebun pisang di Hong Kong.
Arwah berasal dari Melaka, meninggalkan seorang balu dan 4 anak yg masih kecil. Barulah Malaysia jadi kelam kabut siasat sana siasat sini.
George Tan ditangkap, Lorraine ditahan di London, hitman yg bunuh Jalil bernama Mak Foon Kam ditangkap dan dipenjarakan seumur hidup di Hong Kong, dan beberapa orang lagi yg bersekongkol dipenjarakan.

Yang Rajin Tengok "YOUTUBE" boleh habiskan data mobile korang disini untuk ilmu dan sejarah yang tidak diceritakan di Malaysia. :)

Pada tahun 1986, Tan Sri Ahmad Nordin Zakaria, bekas ketua juruaudit negara mengatakan “Pembongkaran skandal BMF hanyalah kecil. Walaupun mereka yang disabitkan kesalahan sudahpun menerima hukuman, dia percaya ada pihak yang lebih penting turut terbabit”.
Dan kita telah kehilangan RM2.5 billion pd waktu itu. Serik kah kita? Belum. Kerana tidak lama selepas itu kita berdepan pula dgn skandal Perwaja Steel yang dikaitkan dengan kerugian sebanyak RM2.56 bilion.
Projek keluli syarikat Perwaja ini menghadapi masalah pengeluaran. Apabila dah rugi banyak kerajaan membawa masuk Eric Chia utk memperbaiki keadaan pd tahun 1988. Awalnya nampak mcm berjaya. Malangnya sehingga 1995 jumlah kerugian meningkat kepada RM2.49 bilion daripada RM1 bilion apabila Eric Chia mengambil alih. Perwaja telah dilumpuhkan oleh hutang tambahan berjumlah RM5.7 bilion.
Malah, Tun Mahathir sendiri telah mengaku kepada umum pada tahun 2002 bahawa Perwaja kehilangan RM10 bilion dalam dialog dengan rakyat Malaysia di London di mana beliau juga mengakui terdapat penyelewengan pelaburan dan salah urus dana dalam Perwaja. Rugi lagi.
Kesemua skandal yg menyebabkan kita kehilangan banyak wang negara (atau wang rakyat?) ini berpunca daripada rasuah dan salah guna kuasa.
Apabila orang yg diberi amanah utk bekerja telah pecah amanah. Ini orang yg tak takut balasan Allah. Apakah orang Melayu saja yg terlibat rasuah dan salah guna kuasa ini? Tidak. Masyarakat Cina juga dikejutkan dgn kes Pan El dan Multipurpose Holdings yg melibatkan Tan Koon Swan pada tahun 80an dulu. Masyarakat India pula dikejutkan dgn kes Maika Holdings juga sekitar lewat 80an dulu. Sesiapa yg berminat nak tahu lebih lanjut boleh surf internet. Banyak maklumat di sana. Saya tak mahu sentuh kes penyelewengan Pan El dan Maika sbb nanti ada yg sensitif tuduh saya rasis. Baca sendiri.
Saya lebih berminat sentuh penyelewengan dan rasuah di kalangan pemimpin dan pegawai kerajaan yg terdiri daripada orang Melayu sbb mereka beragama Islam dan Islam sangat keras mengharamkan rasuah.
Jumlah kerugian yg begitu banyak sepatutnya sudah membolehkan kita memberi pendidikan percuma kpd rakyat Malaysia dari tadika hingga ke ijazah bacelor di universiti. Tapi apa yg berlaku?
Yang berlalu sudah berlalu. Ada yg sudah dihukum di dunia. Yg terlepas akan dihukum di akhirat. Lagi teruk. Marilah kita berdoa semoga dijauhkan daripada amalan terkutuk ini. Marilah kita mendidik diri dan anak cucu kita supaya tidak terpalit dgn amalan buruk ini. In sha Allah.

FB : Abdul Muati Ahmad.


Kisah Di bawah merupakan "TimeLine" Hutang-hutang MEGA BIllion di Malaysia sejak 1980-an.

Kontroversi mengenai urus niaga syarikat sarat hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) berterusan tanpa henti, tetapi ini bukan kali pertama kerajaan persekutuan dibelenggu skandal kewangan besar.

Skandal Kewangan 3 Dekad Di Malaysia [2]

Terdapat banyak kes serupa dalam tempoh 3 dekad yang lalu, bermula semasa era pentadbiran bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

1MDB kini mempunyai hutang RM42 bilion dan bergelut untuk membayar faedah kepada kedua-dua bank tempatan dan antarabangsa.

Dengan ilham Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, 1MDB ditubuhkan pada 2009, dan segera melaksanakan pelbagai urusan penjanaan bon dan usaha sama antarabangsa yang mengejutkan dunia kewangan.

Dua projek perdana utama, Tun Razak Exchange (TRX) dan pembangunan Bandar Malaysia diberikan kepada 1MDB. Terdapat ura-ura 1MDB menjual atau mencairkan aset tertentu, tetapi tahap kerosakan yang dialami kerana urus niaga hanya akan diketahui selepas laporan audit ke atas syarikat itu, pada akhir Jun.

Di sini, kita lihat skandal kewangan sebelumnya yang menguasai tajuk-tajuk utama akhbar, bermula dari 1981:

BMF

Skandal kewangan besar yang pertama di Malaysia meletus pada 1983 apabila didapati Bumiputra Malaysia Finance (BMF), sebuah anak syarikat Bank Bumiputra Malaysia Bhd (BBMB) memberi pinjaman RM2.5 bilion kepada syarikat-syarikat yang mempunyai rekod prestasi samar-samar, termasuk Carrian Group yang berpangkalan di Hong Kong.

Skandal itu berlarutan dengan pembunuhan seorang pembantu pengurus yang dihantar ke Hong Kong untuk menyiasat transaksi, kebankrapan Carrian Group, dan akhirnya kerajaan Malaysia mengepam lebih banyak wang untuk menyelamatkan BBMB daripada ditutup.

Perdana menteri ketika itu, Dr Mahathir berulang kali menjarakkan diri daripada skandal tersebut, merujuk ia sebagai urusan bank yang tidak mempunyai sebarang kaitan dengan kerajaan.

Kerugian yang ditanggung dalam kemelut itu, termasuk suntikan modal berulang oleh kerajaan, dianggarkan sekitar RM10 bilion. Pada masa itu, BBMB merupakan bank terbesar di Asia Tenggara dan keruntuhan Carrian adalah kebankrapan terbesar Hong Kong.

Skandal itu berlaku hanya 2 tahun selepas Dr Mahathir menerajui kerajaan, pada masa beliau bersungguh-sungguh mengejar industrialisasi Malaysia.

Satu Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan, tetapi walaupun apa pun cadangannya, tidak ada yang didakwa di Malaysia berhubung skandal itu. Segelintir eksekutif didakwa di Hong Kong manakala Pengerusi BMF Lorrain Esme Osman hidup dalam buangan di London sehingga kematiannya pada 2011.

Maminco

Pada 1981, sebuah syarikat bernama Maminco Sdn Bhd ditubuhkan tidak lama selepas Dr Mahathir menjadi perdana menteri, bertujuan mengawal harga timah di bursa London.

Maminco mengambil pinjaman berjumlah RM1.5 bilion dari Bank Bumiputra tetapi menanggung hutang apabila harga timah jatuh akhirnya.

Satu lagi syarikat yang dipanggil Makuwasa Sdn Bhd ditubuhkan untuk menutup kerugian Maminco itu. Saham baru kononnya dicipta dan dirizabkan bagi golongan miskin Bumiputera ditukar kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), menjual saham dan pasaran harga murah untuk menggantikan kerugian Maminco.

Pembayar cukai kehilangan sekitar RM1.6 bilion dalam skandal Maminco itu.

Perwaja Steel

Pada 1982, Perwaja Steel dimulakan sebagai syarikat usaha sama antara kerajaan dan Nippon Steel Corporation Jepun. Apa yang sepatutnya menjadi satu projek mega bagi menggalakkan perindustrian Dr Mahathir menjadi tidak keruan kerana syarikat menghadapi masalah pengeluaran, akhirnya melihat Nippon menarik diri daripada kerjasama.

Bayaran faedah meningkat dan kerajaan terpaksa menyuntik RM2 bilion untuk menyelamatkan syarikat itu, bersama-sama pinjaman daripada KWSP dan Bank Bumiputra. Tan Sri Eric Chia, sekutu Dr Mahathir, dibawa masuk untuk menerajui Perwaja selama 7 tahun, tetapi meninggalkan syarikat itu dalam keadaan lebih buruk berbanding ketika beliau mengambil alihnya.

Syarikat ini menanggung kerugian tambahan sebanyak RM5.7 bilion dan kerugian RM2.5 bilion.

Chia didakwa pecah amanah pada 2004 tetapi dibebaskan 3 tahun kemudian, dan tiada siapa dipertanggungjawabkan bagi kerugian dalam skandal Perwaja, yang didakwa termasuk mengganggu rekod perakaunan.

Keseluruhan kerugian skandal itu dianggarkan hampir RM10 bilion.

Forex

Pada awal 1990-an, Bank Negara mula berkecimpung dalam perdagangan mata wang spekulatif dan perdagangan pertukaran asing dengan jumlah wang yang besar wang, membimbangkan institusi perbankan lain di seluruh dunia.

Ia kehilangan hampir RM30 bilion antara 1991 dan 1994, sebelum muflis daripada segi teknikal dan terpaksa diselamatkan oleh Kementerian Kewangan.

Tiada seorang pun daripada eksekutif tertinggi dalam Bank Negara dituduh kerana aktiviti-aktiviti perdagangan itu kerana kerajaan menyerap kerugian sepenuhnya.

Selepas itu, Bank Negara tidak menceburi apa-apa perniagaan berisiko tinggi untuk mengelakkan ia berulang.

Malaysia Airlines (MAS)

Pada 1994, ahli perniagaan Tan Sri Tajudin Ramli mengambil pinjaman daripada beberapa syarikat berkaitan kerajaan untuk membeli kepentingan mengawal saham MAS pada harga jauh lebih tinggi daripada harga pasaran – RM8 sesaham.

Tujuh tahun beliau menerajui MAS adalah tempoh didakwa berlakunya pelbagai urusan penipuan.

Syarikat itu mempunyai RM600 juta rizab tunai apabila Tajudin mengambil alih, tetapi menanggung kerugian terkumpul sebanyak RM9.4 bilion apabila beliau meninggalkan syarikat itu pada 2001.

Walaupun rugi besar, kerajaan masih membeli semula MAS daripada Tajudin dengan harga sama ia dijual – RM8 sesaham – kerana terdesak untuk memastikan syarikat penerbangan terus bertahan bagi memungkinkan pembinaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ( KLIA).

Tajudin terlibat dalam beberapa tindakan undang-undang dengan syarikat-syarikat berkait kerajaan menuntut pinjaman tidak dibayarnya dan walaupun kalah terhadap kes Danaharta dan diarahkan membayar lebih RM500 juta, syarikat dan Tajudin menyelesaikannya di luar mahkamah, apa yang dipanggil sebagai "bailout" oleh pengkritik.

MAS mengalami masalah kewangan sejak itu.

PKFZ

Skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) berlaku 6 tahun lalu, dianggarkan kerugian kerajaan kira-kira RM12.5 bilion, tetapi tiada siapa setakat ini disabitkan ke atasnya.

Enam orang didakwa, 2 dibebaskan manakala 4 kes lain belum selesai. Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) baru-baru ini membincangkan untuk menggugurkan saman RM720 juta terhadap kontraktor Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB), menimbulkan persoalan sama ada wang itu akan diperoleh semula.

Projek ini mula diketahui apabila didapati kos menubuhkan zon bebas melebihi RM3.5 bilion. Kuala Dimensi juga membuat keuntungan modal RM993 juta kerana ketika ia membeli tanah dari Pulau Lumut Development Cooperative Berhad pada kadar hanya RM95 juta sebelum menjualnya kepada PKA dengan harga RM 1.8 bilion.

Kerajaan juga melanjutkan pinjaman mudah RM1 bilion bagi projek itu, selepas PKFZ dinasihatkan untuk membangunkan keseluruhan projek dalam fasa tunggal, yang menelan belanja RM1.8 bilion.

Bekas Menteri Pengangkutan Tun Ling Liong Sik adalah antara mereka yang didakwa, tetapi beliau dibebaskan daripada tuduhan menipu berkaitan penyelewengan dalam penilaian tanah.

Skandal Kewangan 3 Dekad Di Malaysia

Sumber: Themalaysianinsider.com







Penaja blog :


PiphijauLTD.com

Comments

  1. Admin, tolong delete smua komen iklan2 TOO GOOD TO BE TRUE di atas.. Menyampah sy tgk. Jgn2 scam lg. Tak pasal2 btambah lg mangsa2 scammer kat blog admin ni.. 😤😤😤

    ReplyDelete
  2. Mencari pinjaman adalah salah satu penyelesaian apabila ia memerlukan dana yang besar dan kadang-kadang tiba-tiba. Sebagai contoh, bagi maksud perniagaan atau perniagaan, yuran sekolah anak-anak, bayaran hospital dan sebagainya. Tiada masalah mencari pinjaman untuk menampung kekurangan dana, masalahnya ialah di mana untuk mendapatkan pinjaman bercagar. Jangan salah dalam memilih di mana untuk meminjam wang. Pilih tempat yang selamat untuk meminjam wang agar tidak dapat jumlah pinjaman yang boleh membuat peningkatan hutang anda terperangkap. Yang adalah tempat yang selamat untuk mendapatkan pinjaman dana ini? Berikut adalah tempat yang baik untuk mendapatkan pinjaman: -cahya.creditfirm@gmail.com .... dan anda juga boleh hubungi saya juga pada e-mel saya untuk maklumat lanjut di dewim090@gmail.com,,,, firma ini disahkan possitive .
    Tuhan menolong kita semua (Amen)

    ReplyDelete
  3. aasamalekum, adakah anda memerlukan pinjaman, melakukan memerlukan pinjaman segera, adakah anda memerlukan pinjaman cepat, adakah anda memerlukan pinjaman peribadi, adakah anda memerlukan pinjaman yang besar, adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan, Adakah anda memerlukan pinjaman untuk pelaburan terlebih dahulu, adakah anda memerlukan pinjaman jangka panjang, adakah anda memerlukan pinjaman jangka pendek, adakah anda mendapatkan pinjaman tidak bercagar, membayar pinjaman hari yang anda perlukan, adakah anda memerlukan hari yang buruk pinjaman, keseluruhan pinjaman ibu negeri yang saya perlukan, adakah anda mahu pinjaman kereta, adakah anda mahu Morgage pinjaman, adakah anda mahu pinjaman bercagar, adakah anda mahu pinjaman rumah, Kemudian firma pinjaman yang membawa kembali kita pakej yang serendah 1%, pinjaman tanpa faedah, anda bebas untuk mendapatkan anda pinjaman cepat, untuk merealisasikan matlamat anda pada tahun baru ini, semoga allah memberkati anda, inshaillah
    e-mel kenalan <(aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
      DAPATKAN SEGERA ANDA, ANDA MENDAPAT PINJAMAN CEPAT DAN BESAR

    ReplyDelete
  4. aasamalekum, adakah anda memerlukan pinjaman, melakukan memerlukan pinjaman segera, adakah anda memerlukan pinjaman cepat, adakah anda memerlukan pinjaman peribadi, adakah anda memerlukan pinjaman yang besar, adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan, Adakah anda memerlukan pinjaman untuk pelaburan terlebih dahulu, adakah anda memerlukan pinjaman jangka panjang, adakah anda memerlukan pinjaman jangka pendek, adakah anda mendapatkan pinjaman tidak bercagar, membayar pinjaman hari yang anda perlukan, adakah anda memerlukan hari yang buruk pinjaman, keseluruhan pinjaman ibu negeri yang saya perlukan, adakah anda mahu pinjaman kereta, adakah anda mahu Morgage pinjaman, adakah anda mahu pinjaman bercagar, adakah anda mahu pinjaman rumah, Kemudian firma pinjaman yang membawa kembali kita pakej yang serendah 1%, pinjaman tanpa faedah, anda bebas untuk mendapatkan anda pinjaman cepat, untuk merealisasikan matlamat anda pada tahun baru ini, semoga allah memberkati anda, inshaillah
    e-mel kenalan <(aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
      DAPATKAN SEGERA ANDA, ANDA MENDAPAT PINJAMAN CEPAT DAN BESAR

    ReplyDelete
  5. media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada scamers dan curang di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya secara finansial tegang dan putus asa ketika toko saya mendapat dibakar, saya pergi ke bank saya tidak memenuhi syarat untuk pinjaman saya scammed oleh beberapa pemberi pinjaman dan serikat kredit online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal yang disebut pinjaman tanpa jaminan AASIMAHA Adila AHMED PINJAMAN FIRM sebesar Rm 250 juta dalam waktu kurang dari 14 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga hanya 1%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres dan belajar lession dari kesalahan mereka. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi {aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com} Anda dapat juga menghubungi saya di emai saya {jurjanibude0811@gmail.com}

    ReplyDelete
  6. Hello Semua orang
    syarikat IRENE FERNANDEZ Pinjaman kembali di sini dan kini memberi pinjaman untuk semua jenis aktiviti pada tahun 2017 dan pinjaman ini untuk memulakan tahun baru. Anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank dan agensi kewangan yang lain? Anda memerlukan penyatuan atau gadai janji pinjaman?
    Kami berada di sini untuk memberi semua masalah kewangan anda, kami meminjam wang kepada orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, dan untuk melabur dalam perniagaan pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. julat pinjaman kami dari 20,000 Ringgit 50, 000,000.00, Ringgit juga kita meminjam dalam dolar, Rupiah dan mana-mana mata wang lain pilihan anda.

    Hubungi kami hari ini melalui e-mel; (irenegironfernandez@gmail.com) untuk memohon.

    ReplyDelete
  7. Halo, nama saya hendi didi. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah menipu oleh beberapa pemberi pinjaman secara online, saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya di Medan merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal untuk meminjamkan bernama pinjaman tanpa jaminan Mrs Devya Ajjaade dari Rp 853 juta dalam waktu kurang dari 2 jam tanpa penundaan pada tingkat bunga hanya 1%. Saya sangat terkejut ketika saya mendapat peringatan di ponsel saya saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan, karena itu saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa masalah. jadi jika Anda memerlukan pinjaman cepat, pinjaman besar dan pribadi apapun, menghubunginya melalui email: ^^^^devyajjaade.loanfirm@gmail.com^^^^^
    untuk pertanyaan kontak saya adalah (hendidi01@gmail.com)

    ReplyDelete
  8. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Roseanna Moore, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (roseannamoore70@gmail.com)

    ReplyDelete
  9. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Encik Foto Jack Blessing, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai ope n satu peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami g ive pinjaman pada 2% kadar faedah kepada individu, firma dan compani es u n de r Clea seorang r yang d terma dan syarat difahami . hubungi kami hari ini melalui e-mai l di: jackblessingfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  10. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jack Blessing, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (jackblessingfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  11. Adakah anda cuba untuk memulakan perniagaan, menyelesaikan hutang anda, mengembangkan yang sedia ada anda, memerlukan wang untuk membina, memerlukan wang untuk membeli bekalan. Adakah anda telah mempunyai masalah cuba untuk mengamankan Kemudahan Kredit Baik, Hubungi kami sekarang untuk pembiayaan hari ini dan menghentikan semua halangan kewangan anda. Kami adalah cepat, boleh dipercayai dan berwibawa. Untuk segera sambutan E-mel: skygroup.financial09@gmail.com

    ReplyDelete
  12. Você está precisando de um empréstimo? Ter o banco negado de um empréstimo, estamos aqui para ajudá-lo financeiramente, para obter o seu empréstimo instantâneo de qualquer montante em qualquer destino. Sua felicidade é nossa prioridade. Nós damos empréstimos pessoais, empréstimos comerciais e empréstimos empresariais e todos os tipos de empréstimo com 2% de juros para mais informações entre em contato conosco via e-mail (legitloanfirm322@gmail.com)

    ReplyDelete
  13. Apakah Anda mencari pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, pinjaman rumah, kredit mobil, pinjaman mahasiswa, hutang pinjaman konsolidasi, pinjaman tanpa jaminan, modal ventura, dan lain-lain. Atau Anda menolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan untuk satu atau lebih alasan. Anda telah datang ke tempat yang tepat untuk pinjaman Anda! Kami adalah Perusahaan yang memiliki semua kualitas yang Anda butuhkan untuk mendapatkan pinjaman tanpa stres. Kami memberikan pinjaman kepada perusahaan dan individu pada tingkat bunga rendah dan terjangkau dari 2%. Silahkan hubungi kami melalui e-mail grass2graceloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  14. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka, dan lain-lain. Atau anda menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk satu atau lebih sebab. Anda telah datang ke tempat yang betul untuk pinjaman anda! Kami adalah sebuah syarikat yang mempunyai semua kualiti yang anda perlukan untuk mendapatkan pinjaman tanpa tekanan. Kami memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. Sila hubungi kami melalui e-mel grass2graceloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Precious Ovia, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (preciousovia39@gmail.com)

    ReplyDelete
  16. (MERIT HOPE LOAN FIRM SYARIKAT)
     
    Hello saya sedang Puan, kejayaan lfeoma, pemberi pinjaman pinjaman sah dan boleh dipercayai untuk pinjaman
    dalam terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami pada kadar faedah 2%. daripada
    USD $ 12,000 kepada $ 8000000, euro dan pound sahaja. Saya memberi pinjaman perniagaan,
    pinjaman peribadi, pinjaman pelajar, pinjaman kereta dan pinjaman untuk membayar bil-bil. jika awak
    perlu loana yang
       yang anda perlu lakukan adalah untuk anda untuk menghubungi saya secara langsung
    In: (merithope6@gmail.com)
    Tuhan merahmati kamu.
    Yang ikhlas,
    Puan: merit Hope
    E-mel: (merithope6@gmail.com)

    Nota: Semua jawapan hendaklah dihantar kepada: (merithope6@gmail.com

    ReplyDelete
  17. Hello kawan-kawan saya dan keluarga, sila Saya mahu anda semua untuk berhati-hati di internet. Saya akan menasihati anda untuk tidak memohon pinjaman di internet kerana tidak semua daripada mereka yang sebenar, mereka adalah satu penipuan, mereka akan meminta anda untuk menghantar wang untuk pendaftaran, pemindahan, kos insurans dan masih anda tidak akan mendapatkan pinjaman anda, mereka semua pencuri. Saya telah menjadi mangsa dalam pemberi pinjaman yang berbeza di sini dan saya menghantar jumlah pelukan wang kerana saya benar-benar mahu mendapatkan pinjaman ini dan saya percaya mereka pada mulanya, tetapi selepas membayar yuran, i tidak mendapat pinjaman daripada mereka. Anda perlu berhati-hati supaya anda tidak akan tertipu seperti saya, jika anda benar-benar mahu untuk memohon pada pinjaman di internet, hanya ada satu pemberi pinjaman pinjaman yang saya percaya begitu banyak kerana selepas saya cuba beberapa tempat-tempat dan saya telah ditipu, Saya begitu banyak dalam kesakitan kerana saya mempunyai hutang untuk membayar, jadi rakan saya di pejabat membantu saya keluar untuk mencari pemberi pinjaman pinjaman sebenar dan sah dan kami mendapati pemberi pinjaman yang Esther Jones peminjam, dan kami digunakan dalam firma itu, kawan saya adalah orang yang membantu saya untuk mematuhi semua peraturan dan peraturan dan kepada Allah menjadi Glory, saya mendapat pinjaman daripada syarikat kira-kira 422 juta Rupiah. jadi jika anda memerlukan pinjaman anda perlu menghubungi Esther Jones Peminjam dan ikut peraturan dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa kurang daripada 24 jam, anda boleh menghubungi mereka di e-mel, estherjones.lenders@gmail. com.

    Anda masih boleh hubungi saya di e-mel saya di yulia.suryanto@gmail.com

    ReplyDelete
  18. HARI BAIK SEMUA ORANG,,

    TESTIMONI MENGENAI BAGAIMANA SAYA MENDAPAT PINJAMAN DARI PINJAMAN SEBENAR DAN TULEN
    SYARIKAT YANG DIKENALI SEBAGAI SYARIKAT PINJAMAN JOSE LUIS. SAYA SANGAT GEMBIRA HARI
    DAN TUHAN MEMBERKATI JOSE LUIS PINJAMAN SYARIKAT.
    ,
    Nama saya ialah Lady Husin saya dari Brunei Darussalam saya berkahwin, saya telah mencari sebuah syarikat pinjaman yang tulen dalam tempoh 5 bulan
    Semua yang saya dapat adalah banyak penipuan yang membuat saya untuk mempercayai mereka dan pada akhir
    hari ini, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa sebagai balasan, Semua
    harapan saya telah hilang, saya menjadi keliru dan kecewa, saya mendapati ia sangat
    sukar untuk memberi makan keluarga saya, saya tidak mahu mempunyai apa-apa saja
    dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam sedikit wang daripada satu
    kawan, saya memberitahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, yang
    dia tahu sebuah syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa amaun pinjaman
    diperlukan oleh saya dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%, bahawa beliau hanya mendapat satu
    pinjaman daripada mereka, dia diarahkan saya tentang bagaimana untuk memohon pinjaman, saya
    hanya kerana dia memberitahu saya, saya memohon dengannya pada
    E-mel: (joseluisloans@gmail.com)
    Anda juga boleh menambah mereka pada
    (whatsaap +2348028425633), saya tidak percaya tetapi saya mencuba dan saya
    terkejut besar saya mendapat pinjaman dalam tempoh 24 jam, saya tidak dapat percaya,
    Saya berasa gembira dan kaya lagi dan saya saya mengucapkan terima kasih kepada Allah bahawa pinjaman tersebut
    Syarikat-syarikat seperti ini masih wujud atas penipuan ini serata tempat,
    Sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk
    pergi untuk
    (joseluisloans@gmail.com) mereka tidak akan gagal, dan
    hidup anda akan berubah seperti yang saya lakukan. Cepat hubungi JOSE LUIS pinjaman
    Syarikat hari ini dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, Tuhan memberkati JOSE LUIS
    Syarikat pinjaman
    untuk tawaran pinjaman sebenar mereka.
    Pastikan anda menghubungi JOSE LUIS Loan untuk pinjaman anda kerana
    Saya mendapat pinjaman saya berjaya daripada Syarikat ini tanpa tekanan.

    ReplyDelete
  19. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, kereta
    pinjaman, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran,
    modal teroka, dan lain-lain. Atau anda menolak pinjaman oleh bank atau kewangan
    institusi untuk satu atau lebih reasons.You berada di tempat yang tepat untuk
    penyelesaian pinjaman anda! Kami firma pinjaman swasta, Kami memberi pinjaman kepada
    syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan
    2%. Faedah. Sila hubungi kami melalui e-mel suntrustlending@gmail.com

    ReplyDelete
  20. Adakah anda mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, kereta
    Mahasiswa pinjaman penyatuan hutang pinjaman, pinjaman tanpa jaminan, risiko
    Modal dan sebagainya .. Atau ditolak pinjaman bank atau bank
    Untuk satu atau lebih alasan. Anda berada di tempat yang tepat
    Penyelesaian pinjaman! Saya seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan
    Perniagaan dan individu pada tahap bunga rendah dan harga yang berpatutan
    2%. Tujuan. Sila hubungi kami melalui e-mel:
    financialfutureloanfirm@gmail.com

    terima kasih
    ibu Stacy

    ReplyDelete
  21. Memohon Pinjaman segera dan Gadai janji, telah anda pernah ditolak terus-menerus oleh bank-bank dan institusi kewangan lain, Kami di Tawaran COVENTRYLETON PINJAMAN SYARIKAT pinjaman daripada 1,000 hingga 100,000.000.000 anda perlu 18years dan ke atas untuk memohon, membalas kini melalui e-mel coventryletonloancoperation@gmail.com untuk maklumat lanjut.

    KAMI MENAWARKAN jenis-jenis JUMLAH PINJAMAN:
    * Pinjaman Penyatuan Hutang
    * Pinjaman Perniagaan
    *Pinjaman peribadi
    * Pinjaman Perumahan
    * Kewangan Kereta
    * Pinjaman Commercial
    * Pinjaman Pelaburan
    NOTA: Kami memberikan anda pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 3% dan pinjaman jangka masa 1 hingga 25 tahun untuk membayar balik pinjaman. kenalan e-mel:
    coventryletonloancoperation@gmail.com Jika anda mempunyai mana-mana masalah di atas, hubungi kami sekarang untuk mendapatkan bantuan

    ReplyDelete
  22. (Faithlovechrityloanfirm@gmail.com)
                    
    Hello saya sedang Bishop Great David pemberi pinjaman pinjaman sah dan boleh dipercayai untuk pinjaman
    dalam terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami pada kadar faedah 2%. daripada
    USD $ 12,000 kepada $ 8000000, euro dan pound sahaja. Saya memberi pinjaman perniagaan,
    pinjaman peribadi, pinjaman pelajar, pinjaman kereta dan pinjaman untuk membayar bil-bil. jika awak
    perlu loana yang
       yang anda perlu lakukan adalah untuk anda untuk menghubungi saya secara langsung
    In: (faithlovechrityloanfirm@gmail.com)
    Tuhan merahmati kamu.
    Yang ikhlas,
    Puan: merit Hope
    E-mel: (faithlovechrityloanfirm@gmail.com)

    Nota: Semua jawapan hendaklah dihantar kepada :( faithlovechrityloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  23. Adakah anda memerlukan pinjaman? bank telah menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera anda apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman komersial dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan kadar faedah 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (danisyarizanaloancompany@gmail.com)

    ReplyDelete
  24. Halo, saya bernama BAMBANG LARRY. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya secara finansial tegang, dan karena putus asa, saya telah scammed oleh beberapa lender online. Aku hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal bernama HARTFORD FINANCIAL SERVICE yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp600.juta dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 1.5%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena itu saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan setiap pinjaman apapun, menghubunginya via email nya: hartfordfinancialservice@gmail.com
    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya burgerlarry22@gmail.com.
    Sekarang, semua saya lakukan adalah mencoba untuk bertemu dengan pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke rekeningnya bulanan.

    ReplyDelete
  25. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Top 100 Team & Individu Forex Malaysia

Salam semua trader,



Hari ini penulis ingin berkongsi senarai list nama pengelola,laman web atau personel yang aktif dalam memberi nilai ilmu forex khasnya sesama trader di Malaysia.Betapa meriahnya dan banyaknya ilmu yang dikurniakan Allah kepada kita trader,namun yang sedihnya kita sering salah menyalah terutamanya satu bangsa yang dikenali sebagai "Melayu".Namun ilmu ini tidak terbanding dengan ilmu Tuhan sekalian Alam.Biar kita profit dan withdraw sama-sama.

Trader Malaysia bagus-bagus sebenarnya di bandingkan dengan trader luar.Jika kita bersatu,anak-beranak Soros pun boleh datang Malaysia belajar.In sya Allah.

Artikel ini ditulis sebagai rujukan trader untuk menimba ilmu.Ranking bukan bermaksud yang atas mengatasi di bawah atau mengatasi setiap satu,ianya hanya senarai terpilih hasil pemerhatian telus pihak kami.

Senarai di bawah telah ditapis,dan menepati syarat utama iaitu:


Tidak ScamBukan individu mengelola Skim Cepat Kaya.
Penulis berharap,ianya telus dan pihak kami tidak…

Kisah Penipuan Aeon dan Sen Heng

Salam Ramadhan buat semua, Hari ini penulis ingin share betapa kayanya syarikat yang sudah banyak kali menipu mangsa-mangsa tanpa disedari pihak berkuasa dan modus operandi mereka sangat licik hingga mengaut keuntungan beratus juta RM.
Sehinggalah luahan sahabat FB menceritakan kisah "Untold" story penipuan Aeon Credit  dan "Seng Heng"  (Senheng) dimana kedua-duanya "sam SENG" .



AEON 2016 ANNUAL REPORT
(Baru sahaja di padam dari laman Google)
Admin sempat download buat tatapan dan bukti keuntungan "RIBA'" Syarikat AEON buat tatapan pembaca pembaca.



































Kisah hari ini, balik kampung jumpa parents. Abah mengeluh bila akaun BSN miliknya, hasil menjadi guru kafa bertahun-tahun tiba-tiba saja kosong. Padahal, dia tidak pernah mengeluarkan duit dari akaun tersebut. Kerana itulah simpanannya untuk pergi haji dan umrah. 
Bila ditanya pada BSN, rupa-rupanya dipotong oleh Aeon Credit secara auto debit. 
Kisahnya bermula bila abah membeli motosi

Senarai 100 forex trader dan broker dalam Pemantauan Bank negara Malaysia

Salam,

Seperti biasa,tugas kami memberikan artikel yang straight to the point.
Tak pandai nak karang cerita macam thevocket.com.
Artikel ini membuatkan penulis hilang 100 rakan scam,namun demi menjaga maslahat orang awam,kaedah begini menjadi keutamaan.
Kita ni orang kampung , yang hidup lebih gemar berterus terang mempertahankan hak yang teraniaya dan menolak kebatilan.

Pihak Piphijau tidak menyentuh dosa pahala peribadi individu atau owner broker di bawah.
Sekadar nasihat sesama supaya berhati-hati dalam dunia penipuan "online".
Sedangkan Pengetua Maahad Tahfiz kena auta pelaburan Forex.Inikan pula kita.



*Dalam Pemantauan BNM tidak semestinya broker atau laman web tersenarai bersalah. Mana-mana individu yang terlibat dengan bidang forex ,100% risiko ditanggung sendiri.Melainkan aduan "Terbukti" kes-kes penipuan berimpak tinggi,turun naik mahkamah yang disenarai BNM disini .

Tugas team kami Piphijau membantu konsultansi & menasihati anda bidang pelaburan Teknikal Anali…