APA ITU ORDER? DAN MENGAPA DIGUNAKAN?






  Order adalah arahan(instruction) atau penunjuk bagi trader untuk memberitahu kepada broker yang akan melakukan dan menyusun posisi mereka. Instruction atau arahan order tersebut akan memberitahu bagaimana order tersebut akan dilakukan. Berikut adalah ciri-ciri order : • Jumlah untuk melakukan trade(How much to trade) • Mahu menjual atau mahu membeli (Buy or sell) • Keadaan di mana dan pada harga apa yang dipersetujui oleh pembeli dan penjual( Condition for accept the price) • Berapa lama order tersebut akan diletakkan (Valid till cancel)

Contoh Order (dalam bentuk arahan/instuction) 


Abu mahu menjual 5,600 saham Syarikat A tidak lebih dari RM41.06 setiap unit , tetapi hanya pada waktu sesi aktif jam 9am-2pm sahaja. Abu mahu melakukan “buy limit” pada Rm41.06 sahaja.



Trader menunjukkan kemahuan membeli dan menjual dengan membuat “bids” dan “offer” .  Bid dan offer adalah tawaran yang dibuat oleh pemain pasaran yang mahu melakukan transaksi. Offer adalah orang yang “mahu menjual” . Manakala bid adalah “mahu membeli” .


Bid dan offer mengandungi informasi mengenai harga dan jumlah yang diterima oleh trader.  Sesetengah memangilnya sebagai “asking price”, “biding price” atau mudah nya bid dan ask. 





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cari info FX di Blog ini :